logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

När din Marketing Automation inte får förväntat resultat

Automation Autogrowth

När din Marketing Automation inte får förväntat resultat

 När det inte finns någon top-of-the-funnel som grund. För att ge stöd åt mitten av funneln i marketing automation-flödet.

Många marknadsförare investerar stora resurser i Marketing Automation. Det trots att de inte har tillräckligt med kött på benen för mer avancerade leads-kampanjer. Många marknadsförare kommer inte ha alla ingredienserna, som behövs för att driva effektiv marketing automation. Fram tills den dagen då de har ett stadigt flöde av organiska leads som kommer genom tratten.

För många marknadsförare utan en inkommande lead-strategi (Inbound Marketing), spenderas stor del av deras tid att räkna ut hur man tar den lilla fraktionen av marknaden som de redan har i sin databas och klämmer ut mer av dem. Medan de gör det, ser deras konkurrenter hur man får ut mer av marknaden som fortfarande finns där ute.

“Har du alla befintliga leads som behövs för att nå dina intäktersmål i din databas? Får du din rättvisa andel av den tillgängliga marknaden?”

Ovanför är ett ineffektivt sätt, med tanke på den insats som krävs för att se positiva resultat. Men när det görs korrekt, då tar effektiv marketing automation tid och löpande resurser för att genomföra och behålla tillväxten.

Även om din databas är fylld med högkvalitativa leads. Hur effektiv kommer din marketing automation att vara? När du har konverterat alla dessa leads till kunder. Eller när din databas börjar förfallna med en hastighet på 23% per år? (Pågrund av prenumeranter, byte av jobb och en mängd andra faktorer.)

Även när du har investerat tid och resurser för att behärska konsten att marknadsföra “Amazon-like” marketing automation. Utan tillräckligt med leads leder det till att många marknadsförare blir olyckliga med ROI’n av deras Marketing Automation investeringar.

Inte nöjda med din ROI av marketing automation?

Det öppnar dörren för irrelevanta, spammiga, automatiserade meddelanden. En stor databas med leads kräver ett stor ansträngning för att få en bra effekt utav ens Marketing Automation. Det slutar ofta med att många marknadsförare köper in listor med kontakter för att vårda deras Marketing Automation. Konsekvenserna av listköp är många, men viktigast av allt ger denna spammy taktik otroligt låg avkastning. Tillsammans med kostnaden för att köpa e-post listor. Så skickar du oönskade e-postmeddelanden till personer som aldrig har begärt någon information från dig. Detta leder till lågt engagemang och skadar ditt IP-adress rykte, vilket kommer att sänka dina utfall för e-post.

När Marketing Automation är begränsat till en kanal (oftast e-post.) Att säga “e-post fungerar inte” är en lögn. Att behandla e-post som den enda kommunikationsväggen med dina kontakter är emellertid negativt för både ditt företag och kvalitén av dina leads.

På grund av den ständiga tillströmningen av marknadsföringsmail till inkorgar har köpare börjat blockera många av dessa meddelanden. Oavsett om de är inkorgsfilter eller ett undermedvetet ignorering för irrelevanta meddelanden. Istället gör dessa köpare Google-sökningar och frågar sina vänner om rekommendationer. De kikar på sociala medier för råd och surfar på din webbplats för att se om ditt företag erbjuder en lösning som passar deras utmaningar. Om du bara kommunicerar med dessa ledningar via e-post. Då saknar du inte bara möjligheten att nå dina leads via flera kanaler och under olika delar av beslutsprocessen. Men du ignorerar också en rad beteendepunkter som dina leads ger dig om sina behov och intressen.

Om du inte utnyttjar interaktioner mellan alla marknadsföringskanaler som sociala medier, din webbplats eller innehållet som dina ledare konsumerar. Då är det som om du bara lyssnar på dina leads 30% av tiden. Har du någonsin varit i telefon med en försäljare som inte svarar på dina frågor och läser direkt från ett manus. Utan att ta hänsyn till dina specifika behov?

Köpte du från det företaget?

Vill du läsa mer om marketing automation rekommenderar vi att läsa mer på vår hemsida. Ladda också ner vår guide om marketing automation. Där vi går igenom allt från strategi till implementering.

Lycka till!

Comments: 4

  • Joakim
    March 5, 2019 8:57 am

    Intressant inlägg!

  • Patrick Lidberg
    March 5, 2019 1:17 pm

    Bra poäng gällande att hålla rätt fokus i sin “tratt”. De flesta bör ha mer fokus på att bygga awareness och engagement i målmarknaden innan “finliret” med automatisering ger rätt effekt!

    Apropå er eget innehåll – ni skulle verkligen behöva tänka igenom läsbarheten på denna landningssida!

    Tips är att minska både radbredden (på större skärmar) och bredd på typsnittet. Ta även bort fetstil och se över kontrasten i texten. Nu är det väldigt svårforcerad läsning vilket gör att ni sannolikt tappar många läsare i onödan.

    Och framförallt – er CTA är nästan osynlig och därtill leder den bara till er webbplats? Här får ni allt tänka till – antar att ni själva vill öka er top of the funnel också?

    Lycka till! 🙂

    • admin
      March 5, 2019 1:25 pm

      Hej Patrick och tack för att du tog dig tid att inte bara läsa inlägget, men faktiskt komma med konstruktiv feedback! 10 poäng!

      Vi håller med dig helt och hållet! I skrivande stund sitter våra utvecklare och jobbar på en helt ny design för just våra blogginlägg. Så sitt lugnt i båten så ska du se att det snart är både mer lättläsligt och allmänt trevligare att läsa vår blogg.

      För självklat vill vi också öka vår top of the funnel 😊

  • Matthew
    March 17, 2019 7:49 pm

    Beneficial information Joakim. I agree with the insights about Inbound Marketing as I also struggled a lot as I was not able to figure out how to take the small fraction of the market. It got perfect when I started using Aritic PinPoint since it offered marketing automation with inbound features.

Post a Comment