logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Kostnadseffektiv digital marknadsföring som ger mätbara resultat

Kostnadseffektiv digital marknadsföring, SEO, Google, blogga

Kostnadseffektiv digital marknadsföring som ger mätbara resultat

Vill du förbättra företagets digitala marknadsföringsaktiviteter men har en begränsad budget? I det här inlägget kan du läsa om tre saker som du kan göra, utan att gå över budget.

Google is your friend

Google är vår tids spåkula, varje dag sker ca 3,5 miljarder sökningar hos sökmotorn. Använd Google till din fördel, genom att ta reda på vad dina kunder letar efter.

Med en sökordsanalys tar du kort och gott reda på hur dina potentiella kunder letar efter på Google. En sökordsanalys hjälper dig inte bara att förstå dina framtida kunder utan är även grunden till nästa punkt i detta inlägg. Det vill säga, sökmotoroptimering (SEO) av din webbplats. Men vad är en sökordsanalys och varför använder man den?

För att förklara vad denna typ av analys handlar om, så är det att hitta potentiella sökord/nyckelord. Ord som du senare kan använda dig av för att förbättra din synlighet på Google och hos andra sökmotorer. Du vill hitta sökord som är relevanta för dina tjänster eller produkter. Vi på Autogrowth har bland annat Inbound marketing, Marketing Automation och CRM-vertyg som sökord, för att nämna några.

Du kan använda dig utav olika verktyg och metoder för att identifiera dessa nyckelord. Det räcker dock inte att bara hitta nyckelord som är relaterade till ens produkter eller tjänster. Du måste hitta rätt nyckelord. Det finns lika säkert många åsikter om vad som är “rätt” nyckelord som det finns sökordmarknadsförare. Men vi på Autogrowth och jag personligen anser att följande saker spelar stor roll.

  • Relaterade till sin produkt/tjänst
  • Hög söktrafik
  • Låg organisk konkurrens.

I den här artikeln kan du läsa mer om hur dina framtida kunder Googlar.

Sökmotoroptimera din webbplats

När du har gjort en gedigen sökordsanalys har du full koll på vilka sökord/nyckelord som är viktiga för din verksamhet. Utgå från dessa när du ska sökmotoroptimera din webbplats.

Börja med de enklare sökorden för att så småningom ta svårare. Ett exempel, har du sökord/sökfras som Inbound marketing Helsingborg. Så börja med att sökmotoroptimera Inbound marketing Helsingborg för att senare endast fokusera på Inbound marketing.

Det finns olika typer av strategier som du kan välja när du ska sökoptimera din webbsida. Är det en blogg eller nyhetssajt så är rubriker ett stort fokusområde. Men är det ett företag så är det givetvis viktigt att även synas med företagets namn. För att lära dig mer om sökmotoroptimering och även om lokal SEO så kan du kolla in vår blogg.

Kom ihåg att det behövs mer än sökmotoroptimering för att bli rankad högt hos Google och andra sökmotorer. Vilka hemsidor som länkar till din webbplats är en av parametrarna som värderas högt, att din webbplats är responsiv är en parameter för att rankas högst. En tumregel brukar vara att alltid sätta användaren och hens upplevelse av hemsidan först.

Blogga kontinuerligt

Sist men absolut inte minst är content eller innehåll på svenska. Att skapa relevanta blogginlägg kan vara det absolut bästa du kan göra för att förbättra företagets digitala marknadsföringsaktiviteter med en begränsad budget. Men det finns vissa tumregler som du borde följa för att driva potentiella kunder till din verksamhet.

Ditt content ska ge värde till mottagaren! Det är i särklass den viktigaste parametern om dina inlägg ska leda till framtida kunder. Ger du inget värde för läsaren så finns där inget att hämta, varken nu eller i framtiden. Se till att ha gjort din research om vad din målgrupp vill läsa om, det är inte alltid det lättaste att veta och i många fall får man testa sig fram. Här kan du enkelt A/B testa dina inlägg med olika rubriker och bilder för att nå så bra resultat som möjligt.

När du vet vad dina potentiella kunder vill läsa om så börja skapa, och fortsätt skapa. Ingenting går över en natt, fortsätt att skapa relevant content kontinuerligt så kommer det ge resultat. Sökmotorerna kommer att fånga upp nyckelorden i ditt content och leda mer trafik till din sida. Det hela kommer få en snöbollseffekt och en verksamhet kan enkelt fördubbla sin trafik under ett års tid med hjälp utav kontinuerligt bloggande.

Inte nog med att sökmotorerna lättare snappar upp dig. Du bygger successivt upp ett starkare varumärke och förtroende hos de som följer din blogg. Jag hoppas att denna artikeln har hjälpt dig att få ny inspiration till kostnadseffektiva digitala marknadsföringsaktiviteter. Känner du att du vill prata mer om digital marknadsföring så är du varm välkommen att kontakta mig.

Lycka till!

No Comments

Post a Comment