logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Tre viktiga frågor i din Inbound Marketing strategi

Inbound marketing-hubspot-autogrowth-flywheel

Tre viktiga frågor i din Inbound Marketing strategi

Inbound marketing är en filosofi som kombinerar flera punkter för att attract, convert och delight ens kunder. Bland annat sökmarknadsföring, sociala medier, content och marketing automation. I den här artikeln beskriver vi tre viktiga frågor att få svar på i er Inbound marketing-strategi.

Vi på Autogrowth har tidigare skrivit om Inbound marketing. Hur processen fungerar från start till önskat resultat genom en rad olika metoder och digitala marknadsaktiviteter.

Som väldigt mycket annat, så börjar det hela med en gedigen plan på hur ni ska använda Inbound marketing. Att ha en plan är en stor fördel och även att man arbetat fram svar på några viktiga frågeställningar innan man påbörjar arbetet med de enskilda kanalerna.

Vilka målsättningar finns det på webbplatsen?

Dina aktiviteter ska i slutändan leda till det huvudsakliga målet på er webbplats. Det kan exempelvis vara att någon väljer att göra ett köp, en bokning eller en förfrågan. Erat huvudmål på hemsidan ska vara kopplat till er verksamhets övergripande affärsmål, så att de digitala aktiviteterna stöttar affären.

Målet kan sedan sättas upp i Google Analytics. Vilket är verktyget som ert företag kan få en uppfattning om vilka kanaler och aktiviteter som leder till det önskade resultatet. Målen som sätts upp i Google Analytics kan vara väldigt varierande. Det kan vara allt från att en person ska fylla i ett kontaktformulär till att ha spenderat x antal minuter på hemsidan.

Det kan såklart även finnas andra målsättningar, såsom mikro-konverteringar. De kan inträffa under köpprocessen hos en kund för att öka sannolikheten för att det huvudsakliga målet inträffar. Det kan vara att någon väljer att börja prenumerera på företagets nyhetsbrev, laddar ner ett produktblad eller besöker specifika sidor. När ni har fastställt målsättningar är det enklare att förstå hur ni ska strukturera webbplatsen och arbeta med konverteringsoptimering.

Hur genererar vi relevanta kundbesök till vår digitala närvaro?

Syftet med din digitala närvaro är att fler mål uppfylls, det kan t.ex. vara fler bokningar för ett hotell. För att din digitala närvaro ska resultera i fler mål så är ett ständigt inflöde av nya potentiella kunder viktigt. De flesta företag har redan en befintlig trafik, som i nio av tio fall består av av direkttrafik och en hög andel organisk trafik från Google.

För att din digitala närvaro ska resultera i att fler mål uppfylls, exempelvis att ni får fler inkommande förfrågningar, behövs ett ständigt inflöde av nya potentiella kunder som påbörjar processen. Ett tips är att identifiera vanliga ingångssidor på företagets webbplats och utgå från dessa för att bygga era flöden eller processer.

Ni kan finna era populäraste ingångssidor på Google Analytics.

Gå in till BeteendeWebbplatsinnehållMålsidor i Google Analytics.

Ofta är det ett fåtal sidor som står för de flesta ingångarna, exempelvis startsidan i kombination med några sidor som driver en hög andel trafik från organisk sök.

Ett bra sätt att öka relevant trafik från Google är att skriva och sökoptimera en blogg, likt denna blogg som du läser just nu. Ett annat sätt att driva relevant trafik är att rikta annonsering i sociala medier till s.k. anpassade målgrupper, exempelvis genom att rikta annonsering till webbplatsbesökare på Facebook.

Hur ser kundflödet ut i våra digitala kanaler?

När ni har identifierat era vanligaste ingångssidor och tagit fram en plan för hur ni ska genererar relevant trafik från Google och sociala medier. Då kan ni börja rita ut era kundflöden.

Var sker första kontakten med kunden? Vad vill ni att deras nästa steg ska vara? Osv.. Rita ut processerna så att ni får en överblick över hur ni bygger den digitala kundresan.

Här är några ytterligare frågor att ställa er när ni arbetar med processerna:

  • Till vilka sidor hänvisar ni till era annonser på Google och sociala medier? Om ni annonserar via Google, så vill ni att trafiken hänvisas till era undersidor och inte eran förstasida.
  • Tänk att era undersidor kan bli en “startsida” när ni skapar sidan. Då detta kommer vara den första sidan som flera kunder ser.
  • Var i processen använder ni retargeting annonsering? Vilket budskap ska ni fortsätta bearbeta kunden med?
  • Hur gör ni för att få kunden att börja följa er i sociala medier eller att hamna på er e-postlista så att ni kan fortsätta bearbeta dem?

Viktigt att inte glömma är hur processen ser ut efter att målet har blivit uppfyllt. Hur fortsätter ni att bearbeta kunden efter ett köp? Ett Marketing automation-verktyg kan vara användbart här. Verktyget ger personer olika taggar då de utfört specifika åtgärder, t.ex skrivit upp sig på nyhetsbrevet eller genomfört ett köp.

Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta oss så tar vi en kaffe och pratar lite mer.

No Comments

Post a Comment