logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Tre insatser som förbättrar din annonsering på Google

Vårt Marketing Automation team

Tre insatser som förbättrar din annonsering på Google

Får du inte längre samma goda resultat av din annonsering på Google? För att få så bra resultat som möjligt så behövs det att du kontinuerligt analyserar dina resultaten och optimerar därefter. Alltför många skapar sina annonser och låter dem sedan rulla på. Detta leder till att resultatet blir sämre och att budgeten för annonserna spenderas på fel typ av trafik.

Vi har samlat ihop tre tips som gör att du kan förbättra resultatet av din annonsering. Men tänk på att dessa åtgärder behöver göras kontinuerligt, exempelvis en gång i veckan.

Använd dig av negativa sökord

Ett av de vanligaste misstagen som vi ser hos personer som annonserar via Google. Är att man startat kampanjerna men sedan bara låtit dem rulla på, utan att lägga till negativa sökord. Genom att lägga till negativa sökord så berättar du för Google vilka sökord som du inte vill bli hittat på.

Google har “bred matchning” som standard, vilket innebär att sökord kan visas även på relaterade sökningar. När du lägger in dem i dina kampanjer så riskerar dina annonser att även synas på sökningar som är helt irrelevanta för din verksamhet.

Ett exempel, om du säljer blommor på nätet och köper sökfrasen “Blommor på nätet” så kan även dina annonser visas på sökfrasen “gratis blommor på nätet”. Är detta inget som du erbjuder, så vill du lägga till frasen som ett negativt sökord.

Separera sökord i fler annonsgrupper

Ett annat vanligt misstag är att lägga till flera sökfraser i samma annonsgrupp. Eftersom en annonsgrupp består av ett eller flera sökord tillsammans med en eller flera annonstexter så gör detta att du inte kan skriva unika och relevanta annonstexter för specifik sökfras. 

Vi tar det i ett exempel. Om du säljer skjortor i flera olika färger så vill du inte lägga in sökorden “röda skjortor”, “vita skjortor” och “lila skjortor” i samma annonsgrupp. Ett bättre tillvägagångssätt är att skapa unika annonsgrupper för respektive färg. Det gör så att du kan skriva en unik och relevant annonstext för t.ex. “Lila skjorta” vilket kommer öka klickfrekvensen eftersom personer som söker efter en lila skjorta kommer att mötas av en annons med lila skjortor och inte en annons med skjortor i massa färger.

Åtgärda sökord med låg klickfrekvens

När du gör en analys av dina annonsers prestation hos Google, så är en självklar del att identifiera saker som inte fungerar och som kan förbättras.

CTR (Click Through Rate) eller klickfrekvens som vi kallar det på svenska visar hur många som klickar på dina annonser i förhållande till hur många som ser dem. Ju högre siffra, ju bättre är det. Du vill att så många som möjligt som ser dina annonser väljer att klicka på dem.

Ett bra sätt att identifiera områden som kan förbättras är att arbeta dig uppifrån och ner i kontots hierarki.
Klicka på “alla kampanjer” och sortera dem efter CTR så ser du alla kampanjer som har har låg CTR i förhållande till ett högt antal exponeringar. Sedan gå i respektive kampanj och gör samma sak på annonsgruppsnivå.
Vad som sedan behövs göras kan variera och det krävs ett tränat öga för att se vad som är mindre bra. Men vi listar några punkter som kan vara anledningen till att annonsgruppen har en låg CTR.

  • Kunderna letar efter någonting annat än det som du skriver om i din annons.
  • Annonsgruppen innehåller flera olika sökfraser (se nästa punkt).
  • Sökordet använder en matchningstyp som driver irrelevanta exponeringar.
  • Annonstexten står inte ut från mängden.
  • Annonstexten är inte tillräckligt relevant och/eller intressant. (Se till att sökfrasen finns med i annonstexten, att du använder all tillgänglig plats och lyfter fram viktiga säljargument som “Fri frakt” eller “Köp 3, betala för 2”).

Hoppas att detta hjälper dig med din annonsering hos Google och att dina resultat förbättras. Behöver du hjälp med det hela så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Lycka till!

No Comments

Post a Comment