logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Varför ska man börja med Google Ads?

Google Ads, Autogrowth

Varför ska man börja med Google Ads?

Varför ska man börja med Google Ads?

Vi går igenom nio stycken fördelar med att annonsera med Google Ads och om det bör vara en del av er digitala strategi.

Du har säkert hört om Google Ads (tidigare Google AdWords), men om du inte har gjort det så är det på tiden att du börjar sätta dig in i vad det är. Samt om och hur det kan hjälpa din eller er verksamhet.

Hamna högst upp på Google

Alla vill vi vara högst upp på Google. Det gör så fler personer finner en och det leder till fler affärer. Men det är lättare sagt än gjort. Att hamna högt upp på Google kräver mycket jobb inom sökmotoroptimering och innehåll samt en gedigen strategi.

Enda sättet att garantera sin förstaplats på google är att köpa Ads-annonser. Då betalar du kort och gott för att synas ovanför det organiska sökresultatet.

Hitta nya kunder och intressenter

Genom att använda Google Ads så ger du din/er verksamhet nya möjligheter. Du kommer finna kunder som söker efter era eller liknande produkter och tjänster. Vilket leder till att ni kan sälja mer. Det är inte bara att sälja produkter och tjänster som Google Ads kan hjälpa till med. Ads hjälper även till med att driva trafik till specifika platser på er webbplats eller varför inte till ert nyhetsbrev. Kort och gott så gör Google Ads så du får fler intresserade besökare till din hemsida och webshop och fler besökare genererar också fler intresseanmälningar och nya kunder.

Nå bara din satta målgrupp

När du köper en annons i en t.ex. en tidning så vet du om att tidningen har x antal läsare per dag. Men du vet inte om läsarna är intresserad av just er produkt eller tjänst.
I Google Ads så bestämmer du exakt vilka sökfraser som verksamhetens annons ska visas på. Vilket innebär att du vet att personer som ser annonsen har sökt på minst ett av era sökord eller sökfras. Därför upplevs inte Ads-annonser lika stötande och pushiga som t.ex. Reklam via TV eller radio. Utan på Google Ads så överensstämmer annonsen med användarens behov.

PPC (pay per click)

Google har flera olika betalningsmodeller för Google Ads. Den vanligaste är PPC, dvs pay per click eller PPC. Vilket betyder att du endast betalar för de som faktiskt klickar på din annons. Det betyder att du inte behöver spendera massa pengar på en annons som inte genererar några klick.

Valfri budget

Alla kan annonsera med Google Ads, företag i alla olika branscher och storlekar. Du eller verksamheten bestämmer själv vilken budget som annonsen ska ha. Det vill säga att du kan lägga 500kr eller 100.000 kr per månad på en annons. Du avgör själv hur mycket du vill betala per klick. Hur högt upp annonsen hamnar i sökresultatet är det flera faktorer som bestämmer. Bland annat på hur mycket du betalar per klick gentemot era konkurrenter som vill synas på samma ord.

Mobilanpassade annonser

Under 2018 så skedde det 55 miljoner Googlesökningar per dag i Sverige. En stor del av sökningarna skedde genom mobila enheter. I Google Ads så kan du välja att skapa annonser som är anpassade för mobilanvändare. De annonserna kan bland annat ha en annan layout, andra CTA:s eller t.ex. Ett klickbart telefonnummer.

Följ dina konkurrenter

Med största sannolikhet använder dina konkurrenter sig av Google Ads i någon form eller inom något område. Genom att själv synas med Google Ads och aktivt optimera annonserna, så är du med och konkurrerar om de gemensamma kunderna. Sedan gäller det bara att ha en bättre annons, hemsida eller webshop än konkurrenten.

Data ljuger aldrig

Genom att använda Google Ads och Google Analytics så får du tillgång till data och statistik om hur annonserna presterar. Hur många som har sökt på sökorden, vilken position du har, vilket är snittpriset per klick, hur många som klickat på annonsen. Geografi, ålder och kön är annan data som går att få fram.

All denna statistik hjälper dig att lära känna och förstå mottagaren. Google Ads ger dig även idéer på hur du kan utveckla dina annonser och få ett bättre resultat.

Få resultat från dag ett

Sökoptimering (SEO) är oerhört viktigt för att hamna högt upp på Google. Men processen för att komma dit kan vara väldigt tid och resurskrävande. Men har du inte tid att vänta på att SEO:n ska ge resultat så kan Google Ads göra jobbet.

Hoppas dessa nio punkter gav dig en bättre inblick om vad Google Ads är för något samt hur det fungerar. Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Ads. Kontakta oss så tar vi ett samtal om det hela. Lycka till!

No Comments

Post a Comment