logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Vad är Inbound Marketing?

InboundMarketing_autogrowth

Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing syns mer och mer men vad är det egentligen?
I detta inlägg kommer jag gå igenom vad Inbound marketing är för någonting och hur man börjar med det.

Kort och gott kan man säga att Inbound marketing handlar om att möta möta kunden på deras villkor. För att förklara inbound marketing på ett enkelt sätt, så börjar jag med att förklara vad Outbound marketing är för någonting. Samt hur den digitala utvecklingen har influerat kunder och deras köpbeslut.

Outbound marketing

Outbound marketing är det som vi kallar traditionell marknadsföringen. Det som vi alla möts av varje dag.. Tidningar, Radio, TV, affischer, kalla samtal, osv. Det som har varit med under en längre tid och fungerat bra. Men det finns nackdelar med outbound marketing, det blir lätt påträngande och avbryter lätt. Tänk efter hur många som har texten “ingen reklam” skriven på brevlådan eller brevinkastet, eller när du byter kanal på TV:n för det blir reklampaus.

Förr i tiden när internet inte fanns på samma sätt som idag så behövdes säljare och deras kunskap på ett annat sätt än idag. Under en längre tid har försäljningen varit förknippat med en säljare som kontaktar en kund och bearbetar kunden tills ett lead. Säljaren var kort och gott varit kundens source of knowledge. Idag är fallet inte likadant. Den digitala utvecklingen har gett oss tillgång till kopiösa mängder av information några klick bort. Utvecklingen har gett kunden ökad makt då kunden inte behöver lyssna på en säljare i samma grad som tidigare. För att företag ska följa med i den otroligt snabba utvecklingen så behövs en bra strategi.

Det är här som Inbound Marketing blivit populärt.
Det handlar kort och gott om att möta kunden på deras villkor. Få kunder att bli intresserad av din produkt eller tjänst genom eget intresse. Genom att veta exakt vem din ideala kund är kan man anpassa innehållet utifrån kundens behov och intressenter.

Inbound marketing fokuserar på att utbilda och hjälpa kunden genom att hjälpa kunden med efterfrågad information och dylikt innan man presenterar sina produkter. När kunden förstår värdet av produkten eller tjänsten som hen har fått genom olika bloggartiklar, videos, pods, infographics och annat som faller inom content. Och content marketing faller inom Inbound marketing.

Inbound marketing är följande områden

  • Sociala medier
  • SEO & SEM
  • Bloggar
  • Info Graphics
  • E-böcker
  • Whitepaper
  • Podcast
  • Video
  • E-post

Inbound marketing står för inkommande marknadsföring och handlar om att få kunder att komma till er och inte tvärtom.
Många företag tänker “för att fortsätta växa behöver vi leta upp nya kunder att sälja till”. Inbound Marketing kollar på andra sidan dörren, vad man som företag ska göra för att skapa så högt kundvärde som möjligt. 
När man som leverantör har funnits av en potentiell kund så utbildar man denne i vad man har att erbjuda. T.ex genom ett blogginlägg som du läser just nu. Detta gör att man kan erbjuda ett högt informativt värde till kunden. Det är uppskattat av kunden samtidigt som det besparar leverantören tid och pengar då kunden utbildar sig själv. Inbound Marketing handlar inte om att leta kunder, det handlar om att bli hittad av kunder och få dessa att själva sätta sig in i fördelarna med att bli kund hos en leverantör.

Varför Inbound Marketing?

Det finns flera anledningar till att gå över eller komplettera de äldre traditionella marknadsföringsmetoder med mer moderna metoder. Inbound marketing skapar helt nya möjligheter för företag, det tillåter en effektivare och smidigare försäljning då ni låter kunderna komma till er. Ni får helt enkelt kontroll över hela den digitala helheten. Just inom den digitala helheten så har många stress och är lite förvirrade över det hela med webben och digital marknadsföring. Det är faktiskt inte så mycket och så svårt som många målar upp för sig.

Med inbound marketing vet ni alltid vad som är viktigt att arbeta med och vad era mål är, samt hur ni kommer påverka kunden i helheten. Att arbeta med digitala marknadsföring i perioder och hålla områden isär från varandra är sällan effektivt.
Företagets hemsida, blogg, närvaro i 
sociala medier, SEO och mycket mer ska jobbas ihop för bästa resultat.

Inbound marketing ligger helt rätt i tiden då Sociala medier, webben och annan teknik kommer att fortsätta att påverkar våra köpbeslut. Och ni som företagare vill vara med och påverkar kunden här. Det bästa sättet för företag att börja med det är att sätta sig in i det, varje dag som går så blir klyftan inte mindre.

Jag tror att de flesta företag är intresserade av inbound marketing då det är mindre tidskrävande, mer kostnadseffektivt och genererar fler och bättre leads än traditionell marknadsföring. Den nackdelen som finns med att övergå från något som man alltid har gjort till något nytt så krävs det arbete och engagemang innan det sitter som en rutin.

Lycka till! 

 

 

Hur väl passar Inbound Marketing för ditt företag? Kontakta oss idag så hjälper vi dig komma igång. 

No Comments

Post a Comment