logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Skriv en bra profil på LinkedIn – på 10 minuter

linkedin-autogrowth

Skriv en bra profil på LinkedIn – på 10 minuter

När du arbetar med Social Selling så är LinkedIn en bra plattform att utnyttja som säljverktyg. I det här inlägget så talar vi om hur du skriver en kundfokuserad profil.

Det är hur aktiv och vilken aktivitet på sociala medier såsom LinkedIn som ökar din synlighet och får potentiella kunder att besöka din profil, att publicera intressanta och relevanta inlägg och uppdateringar. När du fått personen till din profil så vill du fånga den potentiella kundens uppmärksamhet och leda han eller hon till nästa steg, exempelvis att skapa kontakt eller besöka din hemsida.  

Det finns några regler som du borde följa för att fånga motpartens uppmärksamhet, först och främst så kräver det att du pratar mindre om dig själv. Din profil ska inte vara ditt CV, utan en möjlighet att skapa ett intryck hos din kund. Här är en enkel struktur som du kan använda för att skriva din sammanfattning på din profil.

Första stycket. Beskriv kortfattat hur du hjälper din kund och tydliggör den skillnad som dina produkter eller tjänster innebär för kunden. “Jag hjälper företag med att…”

Andra stycket. Berätta kortfattat för kunden HUR åstadkommer skillnaden för dem. “Genom att erbjuda tjänster inom….”

Tredje stycket. Berätta vilka andra kunder du har arbetat med och vilka resultat som du har åstadkommit för dem.

Fjärde stycket. Avsluta med en en uppmaning till handling, “Välkommen att kontakta mig” tillsammans med dina kontaktuppgifter.

Får dina kunder ett professionellt intryck av profiler på LinkedIn?

Stor del av kundens köpprocess och köpbeslut sker utan din aktiva inblandning. Kunden tar själv reda på många svar för sina frågor, genom att ha interna möten, gör research kring dig som företag genom Google och tittar på säljarnas profiler på LinkedIn. Det gäller att alla interaktioner med kunden ska lämna ett positivt intryck och föra dialogen framåt.

Det gäller att tänka på att även i säljarnas kanaler såsom LinkedIn. Vilket intryck lämnar de till sina kunder idag? Ger säljarens profil ett positivt intryck som ökar chansen att kunden vill göra en affär?

Titta igenom säljarnas och andra medarbetares profiler och konstatera om de behöver förbättras eller inte för att ge ett professionellt intryck.

Använder du LinkedIn men skulle vilja lära dig mer om hur du använder plattformen? Kontakta oss här så tar vi en kaffe.

Lycka till!  

No Comments

Post a Comment