logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Tre verktyg som förbättrar Google Analytics

Analytics

Tre verktyg som förbättrar Google Analytics

Google Analytics är ett verktyg som hjälper dig att förstå var dina besökare kommer från och hur deras beteende är på din webbplats. Du kan enkelt se vilka sidor de tittar på, vart de kommer ifrån och massa annan data för att kunna utvärdera resultatet av dina digitala marknadsaktiviteter.

Genom att veta hur ens besökare agerar på ens webbplats så blir det inte bara lättare att segmentera dem i grupper. Det blir enklare att planera in nästa marknadsaktivitet för målgruppen. Men Google Analytics ger oss inte hela bilden, hur webbplatsbesökaren faktiskt beter sig när de tittar på en eller flera sidor.

Hojtar

Hojtar  är ett populärt program för personer som arbetar mycket med konverteringsoptimering. Hojtar är fylld av användbara funktioner, bland annat kan du se anonymiserade videoklipp av enskilda användares besök på din webbplats. Detta gör det tydligt för dig om hur dina besökare rör sig på webbplatsen. Klickar de där du vill att de ska klicka? Eller går besökaren till hela andra platser på sidan? Har de funnit den information som de var ute efter?

Med hjälp av Hojtar så kan du analysera trafiken, se mönster och därefter optimera. Tänk på att det är en bra idé att ha koll på ens målsättningar på webbplatsen innan man börjar använda Hojtar. Vad vill du att folk ska göra på din webbplats?

Databox 

Google Analytics är superbra på väldigt många sätt, men gränssnittet i Databox är överlägset. I Databox kan du dessutom koppla in data från flera andra plattformar, t.ex. sociala medier eller företagets CRM-system.

Databox är uppbyggt så du enkelt ska kunna ta bort och sätta till nya moduler eller ändra layout med drag-and-drop. Databox har en snyggt läge för full-skärmar som gör att det passar sig ypperligt att visa aktuell webbplats-statistik eller försäljningssiffror på kontorets TV-skärm.  

Om du vill fokusera på siffror från Google Analytics så rekommenderar vi att du skapar en vy där du snabbt får en överblick över dina mikro- och makromål. Komplettera med relevant statistik från företagets sociala medier och CRM-system och dela mellan marknads och säljavdelningen så alla fokuserar på samma siffror.

Google Analytics URL Builder 

Att använda UTM-taggning är grundläggande för att du ska kunna utvärdera din digitala närvaro. Genom att tilldela länkar som pekar till din webbplats med olika värden så kommer Google Analytics att förstå varifrån ett klick kommer ifrån.

Detta gör så att du kan utvärdera och optimera datan mer, men det är tidskrävande. Att skriva in UTM-värdena tar tid och kan vara komplexa saker. Men med hjälp av Google Analytics URL Builder som är ett kostnadsfritt tillägg till webbläsaren Chrome. När du har installerat verktyget till din webbläsare så klickar du på ikonen för verktyget, skriver in dina värden och väljer “Copy URL”. Gå sedan till den plats där du ska dela din sida och klistra in den nya webbadressen som verktyget har skapat.

Lycka till!

No Comments

Post a Comment