logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Google, vet du hur dina kunder använder det?

Hur google dina kunder

Google, vet du hur dina kunder använder det?

Är du medveten om vad dina kunder söker efter på Google? Är ditt företag synligt sökresultatet och tar du tillvara på alla möjligheter som kan komma från Google? I den här artikeln går vi djupare igenom, om hur ditt företag kan bli bättre på att synas i rätt ögonblick för era potentiella kunder.

Vilket värde tillför ni?

Surfa in på din verksamhets webbplats, ta en stund till att gå igenom hemsidan och alla dess delar. Är webbplatsen tillräckligt innehållsrik? Har ni en blogg som era kunderna kan finna relevanta artiklar på? Finns där information om företaget och era tjänster?

Om webbplatsen endast har information om sig själva och vilka tjänster och- eller produkter de erbjuder.  Då är risken stor att ni tappar många möjligheter som kan komma från Google. Kunder letar efter svar på sina frågor som de ställs inför varje dag. Om det är frågor som ni skulle kunna hjälpa kunden att besvara, så vill såklart kunden veta det. Om ni har bra artiklar/inlägg på er hemsida så kommer Google finna detta och länka ihop er med potentiella kunder som söker efter svaret. Om era konkurrenter har gjort hemläxan och aktivt arbetat med sin synlighet för kunder. Då kommer sannolikt din potentiella kund hamna på deras hemsida istället. I åtta av tio fall så har du redan tappat kunden där, då era konkurrenter redan har börjat bygga ett förtroende med kunden, genom att hjälpa dem med problemet som personen vill ha hjälp med.

Ta reda på vad dina kunder letar efter

Majoriteten av företag börjar med att kolla på sin verksamhets hemsida när de ska arbeta med sökmarknadsföring. T.ex. Genom att sökoptimera webbsidorna för sina produkter och tjänster. Detta är helt rätt, man ska naturligtvis göra detta men det är även väldigt viktigt att veta vad ens kunder söker efter. Men hur får man reda på det?

Vi utgår ofta att personer letar efter våra produkter eller tjänster när de använder Google för att leta efter svar på sina frågor. T.ex. om jag söker efter “blombud som levererar inom 24h”, så borde företaget som erbjuder denna typ av tjänst fråga sig själv, finns den här informationen att tillgå på vår hemsida? Om ja, är innehållet anpassat så att Googles sökalgoritm enkelt kan förstå innehållet utifrån sökningen.

Hur googlar dina kunder

Om vi kollar närmare på sökresultatet vi får på sökningen “blombud som levererar inom 24h”.

Om vi försöker sätta oss in i kundens huvud, vad är personen ute efter? Är personen ute efter information om hur man levererar blommor inom 24 timmar, eller är personen ute efter någon som kan hjälpa till att leverera blommor inom 24 timmar. Vad tror du?

Högst troligt så är kunden redan sent in i köpprocessen och vill ha hjälp att finna ett företag som levererar blommor inom 24 timmar. Dem två första resultaten är annonser för företag som tillhandahåller tjänsterna som söks efter. Under annonser är den s.k. organiska sökresultatet.

Lär känna din målgrupp och tillhandahåll användbart innehåll

Relevant innehåll är verktyget som behövs för att guida kunden längre ner i köpprocessen. Utan att kunden får ta del av rätt information, så kommer kunden inte fortsätta processen och fortsätta leta efter information på Google. Om informationen finns hos dina konkurrenter men inte hos dig så kommer kunden att hamna hos dina konkurrenter istället för hos dig.

Låt marknads- och säljavdelningen sitta ner tillsammans och gå igenom företagets hemsida, vilka problem kan kunden stöta på. Hur ser kundens köpprocess ut och vilka olika kritiska steg går kunden igenom innan en konvertering sker. Därefter kan marknadsavdelningen ta fram relevant innehåll som tilltalar målgruppen. Använd sedan flera digitala kanaler såsom sociala medier och bloggartiklar för att distribuera innehållet till kunderna.

Vill du veta mer om hur dina kunder Googlar? Eller ha hjälp med kundsegmentering? Kontakta oss, så bokar vi in ett villkorslöst möte.

Lycka till!

No Comments

Post a Comment