logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Sociala medier och hur du bokar fler kundmöten

Sociala medier Autogrowth

Sociala medier och hur du bokar fler kundmöten

Utmaningen som många företag står inför

Många företag står inför samma utmaning framför sig, att boka in fler möten med potentiella kunder. Många beslutsfattare är upptagna och blir nerringda av säljare som vill sälja sina produkter och tjänster, ofta säger beslutfattaren säga “nej tack” innan du hunnit presenterat vad ni har att erbjuda.

Flera säljare är inte bekväma med att ringa kalla samtal, bland annat då statistik visar drygt 2% av alla kalla samtal är framgångsrika. Säljare är medvetna om risken är stor att de ringer under en dålig tidpunkt och att chansen för att få ett bokat möte är mycket liten. Jag säger inte att ditt företag ska sluta med kalla samtal, men ni borde undersöka möjligheten att komplettera era traditionella säljmetoder med sociala medier.

78 %

Enligt undersökning gjord av Forbes visar att 78% av säljarna som integrerade sociala kanaler i sitt arbete presterade bättre än sina kollegor. Tack vare IBM:s social selling initiativ så ökade de sin försäljningen med 400%. Detta är siffror för den amerikanska marknaden men vi ser utvecklingen i Sverige går åt samma håll, då vår användning av sociala medier ökar kontinuerligt.

Idag så har kunderna mer makt än någonsin att påverka sina egna köp. De kan närsomhelst göra sin egna research om en produkt eller tjänst. Detta gör att behovet för att tala med en säljare tidigt in i köpprocessen har minskat drastiskt det senaste decenniet. Idag kan beslutfattaren i ett företag enkelt ta upp sin mobil och Googla lösningen på deras problem. De kan helt enkelt skaffa information och kunskap om ett ämne dygnet runt oavsett var i köpprocessen de befinner sig.

Vilka möjligheter finns i sociala medier och andra digitala kanaler?

Sociala medier och andra digitala kanaler erbjuder flera olika möjligheter för ditt företag. Allt från att finna, bearbeta och kontakta potentiella kunder, en stor del av detta kallas Social Selling.

  • Med LinkedIn kan säljare prospektera potentiella kunder och automatiskt få dem skickade till sin e-post.
  • LinkedIn:s annonseringsverktyg kan rikta annonseringen till specifika personer som arbetar inom specifika branscher.
  • LinkedIn:s annonseringsverktyg kan rikta annonseringen till beslutsfattare på företag.
  • Med hjälp av Marketing Automation kan ditt företag automatiskt bearbeta potentiella kunder som kommer från sociala medier.
  • Säljare kan lägga till den potentiella kunden efter ett samtal, för att fortsätta bearbeta kunden.

Några resultat som ett företag kan förvänta sig genom att komplettera sina traditionella säljmetoder med sociala medier är.

  • Fler relevanta kunder.
  • Ökad kännedom om företaget och deras tjänster och produkter.
  • Fler bokade möten då förtroendet för era säljare ökar.

Vad krävs för att lyckas med Social Selling?

Som väldigt mycket annat inom företaget så krävs en handlingsplan och en strategi för att lyckas med Social Selling. Vem är er målgrupp? Vilka intressen har dem? Vilket värde kan ni tillföra dem i sociala medier? Hur kan ni hjälpa dem att förenkla eller förbättra deras vardag?

Se till att utbilda säljteamet i hur de använder sociala medier såsom LinkedIn och Facebook på ett korrekt sätt. Så de kan börja integrera sociala medier i sina traditionella säljprocesser.

Se till så att marknadsavdelningen och säljavdelningen börjar kommunicera med varandra. Marknadsavdelningen kommer kunna ta fram bra content till era kunder i form av guider, whitepapers och e-böcker för att nämna några. När kunderna visar intresse för ert content så kan marknadsavdelningen lämna över potentiella kunder till säljavdelningen.

Några tips för att integrera sociala medier och digitala kanaler i er säljprocess.

  • Sätt er in i begrepp som Social Selling, Content Marketing, Inbound Marketing och Marketing Automation.
  • Se till så marknadsavdelningen och säljavdelningen börjar kommunicera och samarbeta.
  • Utbilda medarbetarna om hur de använder sociala medier och digital marknadsföring.
  • Gå igenom era värdeord inom företaget så alla har samma budskap på sociala medier, tänk på att era medarbetare representerar företaget på sociala medier och andra digitala kanaler.
  • Att integrera sociala medier i säljarbetet går inte över en natt. Ta gärna fram en kortsiktig strategi och en långsiktig strategi för hur ni ska implementera sociala medier och andra digitala kanaler.

Vill du veta mer om hur sociala medier kan hjälpa dig generera fler kunder? Kontakta oss så bokar vi in ett förutsättningslöst möte.

Lycka till!

No Comments

Post a Comment