logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Hur maximerar jag min facebook kampanj?

Optimera Facebook kampanj

Hur maximerar jag min facebook kampanj?

Man brukar inte ändra ett vinnande koncept, men inom digital marknadsföring så är det just optimering som gör att man presterar på topp, gång på gång.

Mönstret hos konsumenten förändras kontinuerligt, det händer i nästintill alla branscher men speciellt på webben. Din annons väcker kanske inte längre samma intresse, det fungerar inte att kopiera en tidigare lyckad kampanj och förvänta sig samma resultat. Men det finns vissa delar som är återkommande för en lyckad kampanj på Facebook.

Använd pixeln

Pixeln ger dig information om hur beteendet är på din hemsida, den ger dig massa värdefull data. Genom pixeln har du möjlighet att skapa en målgrupp baserat på de som besökt din webbplats och sedan rikta annonser mot dem på Facebook. Pixeln mäter även vilka aktiviteter som sker på sidan samt vilka konverteringar som sker, t.ex. Ett genomfört köp eller ifyllt kontaktformulär.

Nyttja alla placeringar

Genom att annonsera på Facebook så får du tillgång till Facebooks bibliotek av appar och kanaler, några exempel är Instagram, Messenger och Audience Network. Genom att låta kampanjen synas på alla platser ger du dig själv de bästa förutsättningar att optimera annonsens visningar baserat på användarens beetende.

Du kanske redan har testat detta och optimerat data, så du ser att majoriteten av inventeringarna kommer från samma plats. Men det kan ändå ha varit på en annan plats som första intresset skedde, så inkludera så många platser som möjligt och låt Facebooks annonsplattform optimera annonserna åt dig.

Kör inte för korta kampanjer

Ge din kampanj bästa förutsättning att lyckas så behövs data, men att samla data tar tid. Därför är det inte till din fördel att köra korta kampanjer som t.ex. En 24-timmars kampanj. Bygg istället upp förväntningarna inför kommande kampanj, kanske starta rean några dagar innan eller ge en sneak peak på kommande erbjudande. Om du kan göra så din 24-timmars kampanj kan vara en vecka istället, så tjänar du på det.

Anpassa innehållet

Facebook gillar innehåll som din målgrupp stannar upp vid. Hur tar din målgrupp emot innehållet, hur relevant är innehållet. Det är viktiga faktorer som spelar roll i Facebooks algoritmer, som bestämmer hur din annons kommer presentera.
När du skapar innehållet ska du anpassa det till din målgrupp och till den plattform som du ska visa det på. För Facebook så gäller det att satsa på format som fungerar på alla skärmar och att välja rörlig media före stillbild. Video har fem gånger högre uppmärksamhet på Facebook.

Uppdatera målgruppen

Har du en annons som presterar bra gång på gång men ger inte längre större resultat. Då kan det vara värt att se över målgruppen igen och dubbelkolla så att rätt personer ser annonsen. Tänk på din buyers personas, vad har dem för problem som du kan lösa åt dem. Hur ser din typiska kund ut, vad har de för ålder, kön, bostadsort, osv. Detta är data som går att läsa av med hjälp av Google Analytics. Du kan även skapa egna skräddarsydda målgrupper via Facebook, t.ex. återannonsera för de som har besökt din hemsida eller med dem som har skrivit i chatten på Facebook.

Men för att optimera en kampanj så behövs det att du testar. För att få veta på vad som ger bäst resultat, testa flera kampanjer, prova nya lösningar och jämför resultatet. Ju mer du testar, ju mer data har du att analysera och optimera. Allt detta ger dig ett försprång inför utformandet av nästa kampanj.

No Comments

Post a Comment