logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Vad är lokal SEO?

Lokal Sökmotoroptimering

Vad är lokal SEO?

Begreppet blir allt mer populärt bland sökoptimering och företag. Här går vi kort igenom vad Lokal SEO är och hur man börjar arbeta med det.

Om du driver en lokal verksamhet, så bör du använda en annorlunda strategi än om du skulle arbetar med en rikstäckande webbshop.

Några exempel på verksamheter som bör arbeta med lokal SEO är.

-Caféer

– Frisörer

-Butiker

-Restauranger

– Tandläkare

– Bar

Om du är ansvarig för marknadsföring och att driva in nya kunder, så behövs en bra strategi för sökmotoroptimering. Vill du promota en lokal affärsverksamhet i Stockholm så är det lokal SEO som du bör arbeta med.  Varför ska ni tävla mot konkurrenter som inte är era konkurrenter?

T.ex. Om ni driver en frisörsalong i Solna finns det ingen vits för ert företag att konkurrera med alla frisörer i hela Sverige. Därför är lokal sökoptimering otroligt viktigt.

Varför spendera mer av er marknadsföringsbudget än nödvändigt?

Lokal SEO 2018

Hur startat man och vad ska man göra?

Vi rekommenderar alla att göra en kortare SEO-analys. Det kan vara frågeställningar som, vilka områden vill vi synas på? Vilka fördelar har jag gentemot mina lokala konkurrenter?

 

Första steget – Google My Business

Google My Business är kostnadsfritt och fungerar bra för att optimera lokala sökningar.

Några saker ni kan göra i Google My Business är..

– Uppdatera företagsinfomration som är kopplat till Google+, Google Maps och Google My Business.

– Lägga till bilder som visar upp ert företag på det bästa sättet.

– Få aviseringar på rekommendationer av ert företag.

Andra steget – Titlar och meta-beskrvning

Precis som i “Vanlig SEO” så spelar titlar och meta-beskrivningar en stor roll.

Om ni söker efter ”Tandläkare Helsingborg” så ökar det chansen att ni klickar på titeln eller meta-beskrivningen om sökordet finns med. När vi formulerar meta-beskrivningar och titlar så brukar vi utgå ifrån att det är en kort annons. Vad är fördelarna med ert företag? Finns ni på flera lokala platser? Särskiljer ni er från konkurrenterna?

Tredje steget – NAP

Nap står för Namn, Adress och Telefonnummer.

Det ni behöver gå igenom är att lista korrekta uppgifter och samma uppgifter på alla olika plattformar. Ni bör gå igenom alla platser ert företag listas på och se till att uppgifterna är konsekventa överallt. Lägg ett extra öga på Google+, Google My Business, Facebook, er webbsida och katalogsidor.

Fjärde steget – Rekommendationer

Att få andra kunder att gå i god för er verksamhet och era tjänster som ni levererar är positivt sedan gammalt. För lokala sökoptimering är det extra viktigt. Ni bör kika extra på rekommendationer via Google My Business.

Femte steget – Landningssidor

Ytterligare ett sätt som ni kan arbeta med lokal SEO med är genom landningssidor som fokuserar på lokal ort.

Om du t.ex. är rörmokare som vill ha mer trafik och i slutändan fler kunder så måste du synas på Google eftersom nästan alla Googlar för den här typen av tjänster idag.

No Comments

Post a Comment