logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Artificiell intelligens

Artificiell Intelligens markandsföring

Artificiell intelligens

Artificiell intelligens skapar känslor hos många. Vissa ser det som lösningen på framtidens problem medans andra ser det som vår undergång. Vare sig vilken sida av AI man står på så är en sak säker. AI kommer förändra många yrken, det förutspås att AI kommer att ersätta hälften av alla yrken inom ett eller två årtionden, och marknadsavdelningen är inget undantag.

 

AI kommer att förändra hur vi arbetar med marknadsföring i framtiden. Marknadsföringen kommer framförallt vara automatiserad och optimerad med datadriven fakta.

När man läser om AI, så beskrivs det ofta som något vagt och visionärt i framtiden. Men behöver vi verkligen vänta tills framtiden innan vi kan införa AI i våra yrkesliv och speciellt inom digital marknadsföring?

 

Idag finns det en mängd start-up bolag som erbjuder lösningar för just artificiell intelligens, även de större aktörerna arbetar aktivt här. Idag kan du köpa AI-baserade specialsystem eller använda AI-funktioner som integrerats i ERP, CRM eller marketing automation system.

Man kan säga att AI kan användas inom alla områden inom marknadsföring. Allt från optimering

av enstaka funktioner eller optimering av hela marknadsföring teamet. AI kommer underlätta att förutse kundernas livstidsvärde. Analysera och optimera innehåll, konventeringsoptimerin, kundtjänst och chattrobotar, automatisk leadsscoring, röststyrd e-handel och mycket mer.

Idag sker en tävling inom de större företagen som arbetar med ERP, CRM och marketing automation. De större aktörerna kämpar för att köpa upp de bästa små AI-företagen innan konkurrenter hinner före, allt för att sedan integrera dessa AI-funktioner i sina molntjänster.

Listan kan göras lång på företag som skulle hitta nya affärsinsikter genom att låta AI analysera existerande data i befintliga databaser.

Jag tror vi lugnt kan säga att AI inte är något vagt i framtiden, AI är redan här och kan användas redan nu, t.ex. I marknadsföring.

No Comments

Post a Comment